torsdag 14 mars 2013

Ekologisk hönsmat?

Jag har letat och letat, hittar inget. Hittar på nätet men inget i närheten. Allra helst ska det va ekologiskt men allt annat än den där pelletsen är nog bra. Ser tråkig ut, luktar tråkig.. Hönsen äter det sist av allt, kan inte va nåt bra betyg. I den finns också soja som odlas hårt besprutat på skövlad mark. Nope, det går inte.

Så min nästa plan är att jag ska blanda fröer själv till ett foder som täcker hönsens behov. Det blir en himla massa frösäckar men det blir billigare, säkert godare och jag slipper bli irriterad när de hela tiden byter namn på fodersäckarna. Frågan är om det är svårt att få tag på ekologiskt spannmål, i de små volymerna jag vill ha alltså. Det får undersökas..

Jag har i alla fall hittat ett "recept" som lyder:
35% havre
35% vete
20% korn
5 % hampa
5% linfrö.

Nån hönskunnig läsare som har någon åsikt om detta? Skulle även vilja ta reda på om det är pvc i vatten- och foderautomaten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...